سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجله خبری سحر


چاپگرهای جوهرافشان برای ایجاد تصاویر، قطرات جوهر را روی کاغذ تزریق می کنند. عکس های بیشتر را در این لینک ببینید. صرف نظر از جایی که این مقاله را خوانده اید، نکته اصلی این است که احتمالاً یک چاپگر در اطراف دارید و اگر یک چاپگر جوهرافشان باشد، بسیار خوش شانس خواهید بود. عملکرد و محبوبیت چاپگرهای جوهرافشان از زمان معرفی آنها در نیمه دوم دهه 1980 افزایش یافته است، در حالی که قیمت آنها به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

چاپگر جوهرافشان  آوافرهنگ چاپگری است که قطرات بسیار کوچکی از جوهر را روی کاغذ قرار می دهد تا تصویری ایجاد کند. اگر تا به حال دیده اید که کاغذ از چاپگر جوهر افشان خارج می شود، متوجه شده اید:

قطرات بسیار کوچک هستند (قطر بین 50 تا 60 میکرون). آنقدر کوچک که ضخامت آنها کمتر از ضخامت موی انسان (70 میکرون) است.

این پیکسل ها کاملا جمع و جور هستند و وضوح 720 در 1440 نقطه در اینچ دارند.

این نقاط رنگ های مختلفی دارند که با هم ترکیب می شوند و تصاویری با کیفیت بالا تولید می کنند.

در این مقاله در مورد اجزای مختلف چاپگر جوهرافشان و نحوه کار این اجزا برای ایجاد تصاویر خواهید خواند. همچنین با مخزن جوهر و کاغذهای مخصوصی که در برخی از چاپگرهای جوهر افشان استفاده می شود آشنا خواهید شد. ابتدا، بهتر است نگاهی گذرا به فناوری های مختلف چاپگر بیندازید.

متصل و غیر مرتبط

چندین فناوری مهم در چاپگرها موجود است. این فناوری ها را می توان به دو دسته تقسیم کرد که هر کدام شامل چند دسته می شود.

تماس: این چاپگرها دارای مکانیزمی هستند که برای ایجاد تصاویر روی کاغذ به کاغذ متصل است. دو نوع فناوری تماس وجود دارد:

چاپگر ماتریس نقطه ای (سوزن چاپگر): در این نوع فناوری، از یک سری سوزن های کوچک برای ضربه زدن به نوار پرینتر جوهر افشان استفاده می شود و جوهر را در محل تماس به کاغذ منتقل می کند.

چاپگر متن: چاپگر متن در اصل یک ماشین تحریر کامپیوتری است. دارای مجموعه ای از نواحی یا نوارهایی است که کاراکترهای واقعی (حروف و اعداد) روی سطح آن نقش بسته است. فقط روی نامه مورد نظر خود روی نوار جوهر ضربه بزنید تا تصویری از آن نامه به صفحه نمایش ارسال شود. چاپگرهای متن برای چاپ متن سریع و دقیق هستند، اما استفاده از آنها در سایر زمینه ها محدود است.

تصویر زیر: چاپگر لیزری Holt Packard 4050T

بدون تماس: این نوع چاپگر هنگام ایجاد تصویر با کاغذ تماس پیدا نمی کند. چاپگرهای جوهر افشان در این دسته قرار می گیرند و چاپگرهای زیر در این دسته قرار می گیرند:

چاپگر جوهر افشان: این نوع چاپگر که در این مقاله توضیح داده شده است، از یک سری نازل برای بیرون ریختن قطرات جوهر به طور مستقیم روی کاغذ استفاده می کند.

چاپگرهای لیزری: این چاپگرها از جوهر خشک (تونر)، الکتریسیته ساکن و گرما برای اعمال جوهر روی کاغذ استفاده می کنند.

چاپگر جوهر جامد: این چاپگرها از جوهر پارافین مانندی استفاده می کنند که ذوب می شود و روی کاغذ متمرکز می شود و اعمال می شود.

چاپگرهای سابلیمیشن رنگی: چاپگرهای سابلیمیشن رنگی دارای ورق شفافی هستند که شبیه صفحات پلاستیکی شفاف با رنگ های خاکستری، زرد، آبی و قرمز به هم چسبیده است. رنگ های جامد در چاپگرها با توجه به چهار رنگ اصلی استفاده می شوند، به عنوان مثال. فیروزه ای (فیروزه ای)، جوهر قرمز، زرد و سیاه (CMYK). هد چاپ از یک المنت گرم کننده استفاده می کند که بسته به مقدار رنگ مورد نیاز در دماهای مختلف کار می کند. رنگ ها تبخیر می شوند و قبل از بازگشت به حالت جامد، به سطح صیقلی کاغذ نفوذ می کنند. برای چاپ هر رنگ، چاپگر به انتهای کاغذ رفته و به تدریج تصویر را کامل می کند.

پرینترهای موم حرارتی: فناوری چاپگرهای موم حرارتی مشابه فناوری سابلیمیشن رنگ و فناوری رنگ جامد است. آنها از آبی، زرد، قرمز و سیاه متناوب (CMYK) استفاده می کنند. روبان از جلوی هد چاپ می گذرد که دارای مجموعه ای از سوزن های گرمایشی کوچک است. این سوزن ها باعث ذوب شدن پارافین و چسبیدن آن به کاغذ در جاهای سخت می شود.