سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجله خبری سحر

نظر


ستون فقرات که به عنوان ستون مهره ها نیز شناخته می شود، ستونی انعطاف پذیر است که از گردن تا دم در مهره ها امتداد دارد و از یک سری استخوان و مهره تشکیل شده است. ستون فقرات از بدن انسان حمایت می کند و به فرد کمک می کند راه برود، بچرخد و حرکت کند، اما وظیفه اصلی ستون فقرات محافظت از نخاع است. در آناتومی بدن انسان، این قسمت در معرض آسیب، آرتروز، فتق دیسک، اختلالات عصبی و سایر مشکلات است.

ستون فقرات که ستون مهره ای نیز نامیده می شود، ستونی انعطاف پذیر است که در مهره داران از گردن تا دم امتداد دارد و از مجموعه ای از استخوان ها و مهره ها ساخته شده است. ستون فقرات از بدن انسان حمایت می کند و به فرد کمک می کند راه برود، بچرخد و حرکت کند، اما وظیفه اصلی ستون فقرات محافظت از نخاع است. در آناتومی بدن انسان، این قسمت در معرض آسیب، روماتیسم، فتق دیسک، اختلالات عصبی و مشکلات دیگر قرار دارد.

ستون مهره ای که ستون مهره ای نیز نامیده می شود، ستونی از مهره داران انعطاف پذیر است که از گردن تا دم امتداد دارد و از چندین استخوان و مهره تشکیل شده است. ستون فقرات از بدن انسان حمایت می کند و به فرد کمک می کند راه برود، بچرخد و حرکت کند، اما وظیفه اصلی ستون فقرات محافظت از نخاع است. در آناتومی بدن انسان، این قسمت دچار تروما، روماتیسم، فتق دیسک، اختلالات عصبی و مشکلات دیگر می شود.

ستون فقرات انسان ساختار پیچیده ای است که از استخوان های کوچک (مهره ها)، دیسک های ضربه گیر، اعصاب، مفاصل، رباط ها و ماهیچه ها تشکیل شده است. ستون فقرات (یا ستون مهره ها) از جمجمه تا لگن امتداد دارد و از 33 استخوان تشکیل شده است که به صورت متوالی مرتب شده اند و توسط رباط ها و دیسک های بین مهره ای به هم متصل شده اند، اما تعداد کل استخوان های ستون فقرات می تواند از 32 تا 35 متغیر باشد.

آناتومی نخاع

ستون فقرات اصلی ترین ساختار حمایتی بدن انسان است و چندین قسمت از سیستم اسکلتی- عضلانی را با هم ترکیب می کند که در کنار هم در انجام فعالیت های روزانه و انجام حرکات مختلف به فرد کمک می کنند. آسیب های کمر، مشکلات کمر و سایر مشکلات می تواند به کمر شما آسیب برساند و مشکلاتی مانند کمردرد ایجاد کند.

یک ستون فقرات سالم دارای سه قوس طبیعی است که شکل S را تشکیل می دهند.این قوس ها ضربه را به بدن جذب می کنند و از ستون فقرات در برابر آسیب محافظت می کنند. قسمت های مختلف نخاع در زیر توضیح داده شده است.

بافت نرم

رباط ها رشته هایی از بافت همبند هستند که مهره ها را به هم متصل می کنند تا ستون فقرات را در جای خود نگه دارند. انواع مختلف عضلات اطراف و در امتداد ستون فقرات از پشت حمایت می کنند و به فرد کمک می کنند تا قسمت بالایی بدن را حرکت دهد تاندون ها نیز رشته هایی از بافت همبند هستند که ماهیچه ها را به استخوان ها متصل می کنند و به تسهیل حرکت عضلات و ایجاد هماهنگی در سیستم اسکلتی عضلانی بدن کمک می کنند. بالاتنه، آنها انجام می دهند.

مفصل وجهی

مفاصل ستون فقرات دو یا چند استخوان را به هم متصل می کنند و فعالیت انسان را قادر می سازند. نام های دیگر این ساختار مفاصل زیگاپوفیزیال یا آپوفیزال است. مانند هر مفصل دیگری در بدن، عملکرد این مفاصل تقویت حرکت طبیعی و ایجاد ثبات برای هر حرکت با دیسک بین مهره ای است. این دیسک به عنوان یک فضا عمل می کند و از حرکت بین بدنه های مهره پشتیبانی می کند.

این موقعیت یک رابطه سه پا بین دیسک بین مهره ای و مفاصل فاست ایجاد می کند. مفاصل فاست به بدن اجازه خم شدن و چرخش می دهند و انعطاف و ثبات ایجاد می کنند، باید در نظر داشت که تخریب یا آسیب به یک مفصل فاست بر عملکرد مفصل فاست دیگر تأثیر می گذارد. اثرات پیری یا آسیب می تواند به این مفاصل آسیب برساند که به سندرم مفصل فاست (علت اصلی کمردرد) معروف است.

دیسک

این بالشتک های صاف و گرد بین مهره ها قرار دارند و به عنوان جاذب فشار و تکیه گاه فنری بر روی ستون فقرات عمل می کنند. هر دیسک دارای یک هسته نرم و ژل مانند به نام Nucleus pulposus است که توسط یک حلقه خارجی انعطاف پذیر به نام حلقه احاطه شده است. از آنجایی که دیسک های بین مهره ای تحت فشار ثابت هستند، فتق دیسک می تواند منجر به پارگی دیسک شود که در آن مواد هسته ای ژل مانند آزاد می شود.

نخاع و اعصاب

طناب نخاعی ستونی حیاتی است که از اعصابی تشکیل شده است که از کانال نخاعی عبور می کنند و نخاع از جمجمه به سمت پایین کمر کشیده می شود. 31 جفت عصب از طریق دهانه ستون فقرات از حفره عصبی خارج می شوند تا پیام ها را بین مغز و ماهیچه ها منتقل کنند. رشته های عصبی از طریق دیسک بین مهره ای ستون فقرات را ترک می کنند و به اندام ها می روند.

مراجعه به سایت:  https://payju.ir/content/لیست-پزشکان-جراح-ستون-فقرات-و-دیسک-در-شیراز